وب نوشت های من

آرشام پارسی – فعال حقوق دگرباشان

مخالفت با همجنسگرایی اولین انعکاس ناخودآگاه بیشتر ایرانیان است

مدتی پیش فرصتی پیش آمد تا تحقیق کوچکی انجام دهم. از اکثر دوستانم که همگی در رده ی سنی زیر سی سال بودند و در تورنتو زندگی می کردند یک سوال را پرسیدم: «آیا حقوق همجنسگرایان را قبول دارید؟»

جان از کلمبیا: بله. به نظر من همه را باید پذیرفت و نباید تفاوتی بین انسان ها گذاشت.

عمر از روسیه: بله. به دلیل اینکه به نظر من یک امر کاملن طبیعی است و هر کس حق انتخاب دارد که با چه کسی در ارتباط باشد.

علی از ایران: بله چون این یک مسئله ی شخصی است و برای من اهمیتی ندارد که چه کسی با چه کسی ارتباط جنسی دارد.

لولو از چین: بله اما دلیل خاصی ندارم. فقط مخالف نیستم.

تینا از چین: بله. به نظر من عشق مهمترین چیز است و تا زمانی که دو نفر عاشق همدیگر هستند می توانند با هم ارتباط داشته باشند و مهم نیست که این دو نفر مرد باشند یا زن یا زن و مرد.

جیسون از کره جنوبی: بله. آنها هم حق دارند مثل بقیه.

مونا از ایران: نه. اما دارم سعی می کنم که بیشتر اطلاعات به دست آورم.

اولگا از ازبکستان: بله. من خودم روانشناس هستم و بنا بر دانسته های علمی من این افراد هیچ مشکلی ندارند. پس چرا نباید آنها را پذیرفت.

وو از چین: مسلمن بله چون همه به اندازه ی مساوی حق زندگی دارند و کسی برتر از دیگری نیست.

میلندا از برزیل: دفاع نمی کنم اما مخالفت هم نمی کنم.

استیلیانا از قبرس: بله. آنها هم باید هر کاری که مایل هستند انجام دهند و تبعیضی برای آنها وجود نداشته باشد.

گلوریا از آرژانتین: بله آنها هم بشر هستند.

نادیا از اوکراین: به صورت کلی بله اما راستش را بخواهید نه چون به نظر من مفهوم خانواده به لرزه در می آید.

مهرنوش از ایران: نه. اطلاعات دقیقی از آنها ندارم و بنابراین قبول ندارم.

نرجس از افغانستان: نه. نمی دانم چرا قبول ندارم. فقط مخالفم.

النا از کانادا: مسلما بله. من دوستان همجنسگرای خیلی زیادی دارم و برایشان احترام زیادی هم قائل هستم.

در میان این پاسخ ها جالب این است که همه ی ایرانی ها به جز علی که خودش همجنسگراست اولین پاسخ «نه» می باشد و خودشان می دانند که اطلاعی در مورد این قشر جامعه ندارند و به صورت ناخودآگاه مخالف هستند. و وقتی که حتی برای ده دقیقه هم که شده پای حرف های یک همجنسگرا می نشینند نظرشان به کلی عوض می شود. و جالب تر اینکه برخی مخالف هستند اما با مخالفت جمله ی خود را شروع نمی کنند. این مشکل عمیق فرهنگی ما ایرانیان را چطور باید برطرف کرد؟

7 دیدگاه»

  hamlet wrote @

سوال جالبی پرسیدی….. و جوابهای جالبتری هم گرفتی. مشکل ایرانی ها همونطور که خودشون هم گفتن کم اطلاعی ه. ولی مشکل اینجاست که نیازی نمیبینن که اطلاعاتشون رو درمورد همجنسگرایی افزایش بدن… شاید چون فکر میکنن برخورد یا کاری با این افراد ندارن. اگه همجنسگراها بیشتر شناخته بشن (منظورم از لحاظ گرایششون ه).. در هر موقعیت اجتماعی که هستن.. فکر کنم این تمایل به داشتن اطلاعات در دگرجنسگراها بیشتر بشه.

  سام ایرانی wrote @

نخست اینکه در تحقیقتون باید قید کنید که با چند ایرانی مصاحبه کردید.
دوم اینکه افرادی که باهاشون مصاحبه کردید ایرانیان مقیم کانادا بودند، پس نمیشه نظر اونها را به عنوان نظر «ایرانی ها» عنوان کرد. (این پیش فرض هم که چون این دسته از ایرانی ها در جامعه کانادا زندگی می کنند لزوما در این مسله روشن فکر تر از ایرانی های داخل کشور هستند هم درست نیست.)

بنظر من به خاطر این دو نقص عمده (کم بودن افراد پرسش شونده، محدود بودن موقعیت اجتماعی/جغرافیایی اشون) تحقیق شما چیزی رو نشون نمیده.

(در ضمن، به همین ترتیب نظر دو تا چینی و یک برزیلی و غیره ذالک هم نظر مردم چین و برزیل رو نشون نمیده)

  arshamparsi2001 wrote @

سام عزیز خوب من نگفتم که یک تحقیق جامع انجام داده ام. تعداد افراد مورد سوال قرار گرفته همین تعدای است که در اینجا نام برده شده. اما خب ما بار اولمون نیست که با ایرانی ها در این مورد صحبت می کنیم و کمابیش از نظرات اونها با خبر هستیم و ناگفته نمونه که در چند سال گذشته خیلی هم تغییر کرده که باعث خوشحالی است.

[…] آرشام پارسی: مخالفت با همجنسگرایی اولین انعکاس ناخودآگاه بیشتر ایرانیان است لینک به منبع […]

  شاپور شاخدار wrote @

بقیه خارجی ها هم یه جورایی مثل مریضا از هم جنسگراها حرف می زنن ظاهرا! یه تریپ ترحم … شایدم من پارانویام گل کرده

  behzad wrote @

salam
hamountor ke khodetoun midounid va bana be mosahebehaye i ke anjam dadin mibinim ke ma dar iran nemitounim begim mokhalef darim balke bayad begim farhangesh ro nadarim
va inke key bayad man e hamjens gara ya doustane man va har degarbashe digari to iran be aramesh beresim khoda midoune
va fekr mikonam hadafe ma be jaye azadi ie hamjensgarayan in bashe aval farhange hamjensgarayi va didgahe mardom nesbat be in mozo ro taghir bedim kheyli behtare
omidvaram ke be zudi hame be arameshe abadi dast peyda konim
be omide an rouz

  یک دگرباش wrote @

خوب، ما هم می خوایم همین رو اصلاح کنیم. کار زیادی داریم هنوز!


پاسخی بگذارید

